Malkáv blogja

Nos, ez a blog már a második verzió, mely több évnyi hibernáció után (2008 óta) úgy néz ki, ismét új erőre kap. A szabályok továbbra is egyszerűek: olvasni nem kötelező, véleményt formálni szabad. Thotferi számára külön szabályzat: - köteles udvarias hangnemben hozzászólni - nem kritizálhatja az Olvasókat - nem kritizálhatja az admint sem - nem reklámozhatja a saját szemetesládáját (blog) - nem jeleníthet meg sufnioldalakról linkeket A fenti szabályok megsértése a hozzászólás automatikus moderálását vonja maga után, indoklás nem szükséges.

Friss topikok

Linkblog

HTML

World of Tanks - Tüzér / Arty / Önjáró löveg

2018.07.27. 19:03 | Malkav | Szólj hozzá!

Évek óta hivatalosan is abba hagytam a BGO-t (Battlestar Galactica Online), mivel a játék legalább nyolc-kilenc éves fennállása óta alig mutatott bármi frissítést, így ellaposodott és sokat vesztett az élvezhetőségéből. Így nyergeltem át a sci-fi űrhajókból a történelmi harckocsikra, ami legalább annyira tetszik és szórakoztat, mint az űrharcos játék fénykorában.
Amiről viszont ez a bejegyzés szól, az a World of Tanks (továbbiakban WoT) egyik járműtípusa lesz, nevezetesen az önjáró lövegek világa. Nevezik őket tüzérnek, in English „arty” a beceneve.

Erről a játékról is lesz sorozat a blogon? De miért is pont a tüzérekről írok? Lépésről lépésre haladva:
Nem, nem lesz külön WoT sorozat. Az olvasóim keménymagja egyáltalán nem játszik a játékkal, őket inkább untatná a játéktechnikai elemzés/összehasonlítás, harctéri jó tanács áradat. A BSGO-fan Hétvége sem volt sikeres dolog, a blog általános mondanivalójától ez a téma kilógott rendesen.


Azért a tüzérek vannak most a reflektorfényben, mert ezt az egy bejegyzést kivételesen elsősorban a régi motoros WoT-osoknak szánom. És bizony nem feltétlenül dicsérő jelleggel, csapjunk is a lecsóba!
Nehéz a dolga a tüzérnek. A játék leghálátlanabb fegyvernemében küzd, mert az artykat* divat, sőt, szinte kötelező fröcskölni, gyalázni, gyűlölni, lenézni. Az önjáró lövegek testesítik meg a WoT társadalmában azt a kisebbséget, amit a többségi társadalom meg sem próbál megérteni, elfogadni és ahol csak lehet, beléköt, kicseszik vele. Miért mondom ezt? Mert eddigi tapasztalataim szerint így van, jómagam is elsősorban tüzér vagyok. Rendszeresen leugat a saját csapatom is, tök mindegy mit csinálok. Van játékos, aki direkt szabotál a hatékony támogatásban: lökdös, hogy véletlenül sem tudjak célozni (ha teheti, fel is borít, hogy aztán vigyorogva annyit írjon a csapat chatbe, hogy ”arty AFK!” Valóban megtörtént eset!), a csapattárak meg hallgatólagosan támogatják ebben, nem tesznek semmit ellene. Még annyi sincs, hogy rászólnak, pedig ezzel nem csak nekem árt a lökdösődő játékos, hanem a csapat terhére is van, mert engem piszkál, mikor inkább harcolnia kéne! És ha szót emelek ez ellen, még én vagyok leugatva, mert retkes, gyáva arty vagyok és nekem kuss a nevem. Egy tüzér csinálhat akármit, az sosem fog tetszeni nemhogy az ellenfélnek (részükről érthető okokból), de a saját csapatának sem. Ha sikeres és sok ellenfelet kilő (teszi mindezt úgy, hogy nem tesz kárt a csapattársban), akkor azért menjen a francba, ha pedig nem teljesít jól, mindegy miért teszi, természetesen az ő kurva anyját egész pontosan ő dögöljön meg, mert nyilván miatta veszít a csapat. Tehát ezért mondom, hogy a WoT játékos közösségében az arty a zsidó/néger/cigány/indián/székely Romániában/szír menekült, ki-ki illessze be a neki leginkább szemet szúró kisebbséget, akinek az a megbocsáthatatlan bűne, hogy van, és ezt a „gyalázatát” semmilyen törekvése le nem moshatja.
A leggyakoribb megjegyzés, amit az önjáró lövegekkel kapcsolatban olvasok fórumokon, videók kommentjei között, vagy akármelyik WoT-tal foglalkozó internetes oldalon, hogy a játék jobb lenne nélkülük (erre még kitérek!), csak tönkreteszik a játékot, az arty-s egy gyáva féreg, aki csak megbújik a sarokban és klikkelget. Még a youtube-on is külön videó foglalkozik azzal, miért utálatosak a tüzérek!

Különösen tetszenek az "érvek". Igazán meggyőzőek!

Itt-ott, a fentebb csak felszínesen érintett WoT témájú oldalakon a kommentszekcióban is igazi gyöngyszemek vannak, idézek néhányat:

"Legalább bevallod és rálátást adsz mindenki számára, hogy még egy ilyen noobnak is megy a sarokból klikkelgetés. Sajnos a NORMÁLIS tankal is beálltok leghátra. no offfense"

kinek ajánlják az artyt? "Senkinek, főleg, hogy az arty-t ideje lenni kivenni a játékból, de legalább betiltani a gyenge játékosoknak."

"Egyszerű balance-olni ezeket a szarokat. Ki kell venni a picsába őket."

"szerintem meg nerfeljék rommá! nem érdekel mit mond a másik oldal, ha felülnézetben akar kattintgatni másik kezével meg zabálni az menjen és játsszon a sims-el... "

"Remélem rommá nerfelik az összes artyt. Abszolút nem hiányzik a játékmenetből."

Egyébként egy a WoT-tal foglalkozó internetes oldalon külön topic létezik arra, hogy gyalázni lehessen az artykat. Az idézetek egy része onnan van, más részük jármű elemzés alatti hozzászólásból. Csak érdekességképp jegyzem meg...

Tehát, mint láthatjuk, a World of Tanks világában, ha már a játék Etikai Szabályzata tiltja bárki származásának/vallásának/kultúrájának negatív kritikáját, ezért a játékos közösségnek más célpontot kellett keresniük és meg is találták azt, az artyk személyében. Ha niggerezni/zsidózni/cigányozni/buzizni nem is szabad, őket behelyettesíthetjük az artyval, és máris kész a hallgatólagosan támogatott World of Tanks-rasszizmus. Mert ez is a rasszizmus egy formája: gyűlölni a tüzért csak azért, mert tüzér, és mert van pofája létezni.


Mielőtt részletesebben ecsetelném, hogy miért ostobaság ez a mentalitás, essék pár szó az önjáró lövegek, megvetett tüzéreink történetéről, mert bizony van nekik! Ez a fegyvertípus a harckocsik fejlesztésének hatására jött létre, a hagyományos tüzérségi ágyúk mobilisabbá tétele volt a cél. Mert az első világháború (és az azt megelőző háborúk) óta sokat változott a hadviselés írott/íratlan szabálya, ahogy a harckocsik egyre gyorsabbak lettek a gyalogsághoz képest, egyre nagyobb távolságok megtételére lettek képesek, és ennek megfelelően egyre dinamikusabban változott a frontvonal (ellentétben az első világháború megmerevedett lövészárok-rengetegeivel), úgy a gyalogságot és a harckocsikat támogatni hivatott tüzérségi ágyúknak is fejlődniük kellett. A ló/teherautó vontatta tüzérségi lövegek nem voltak elég rugalmasan mozgékonyak a villámháborús doktrínákhoz, így nem tarthattak kellőképpen lépést az előretörő, vagy visszavonuló harckocsikkal. A megoldás tehát adta magát: a nagy erejű és lőtávolságú tüzérségi ágyúkat a már jól bevált lánctalpas harcjárművekre applikálták. Mivel az önjáró löveg nem a front legmélyén, „face to face” harcol az ellenséggel, hanem másod-, de inkább harmad vonalból támogatja a saját csapatokat, így nem kellett ezeken a járműveken a páncélvédettséget annyira szigorúan felhalmozni. Ezzel a járművek sebessége elégséges lett a feladatra, tehát tudták tartani a tempót a sereggel, szükség esetén haladhattak tovább az előretörő harckocsik után, vagy gyorsan vissza tudtak vonulni előnyösebb, könnyebben védhető stratégiai/taktikai állásokhoz. Ez az önjáró lövegek rövid története, ami megmagyarázza, miért alakult ki egyáltalán a fegyvernem.

hummel_onjaro_loveg_mogotte_egy_wespe.jpg(Hummel német önjáró löveg. Mögötte egy szintén német Wespe. Mindkettő játszható a játékban.)

Aki egy kicsit is konyít az értő olvasáshoz, mint az alapvető műveltség egyik legfontosabb eleméhez, (tehát nem funkcionális analfabéta) az így már értheti, hogy miért vannak tüzérek a WoT-ban. Észrevételeim szerint azokon a csatákon, amikor egyáltalán nincs tüzér, sokkal merevebbek a frontvonalak, a tankok hajlamosabbak a campelésre**, a játék laposabb, kevésbé fordulatos. És így már remélhetőleg világos, hogy miért értelmetlen, sőt, egyenesen baromság savval locsolni az artykat.


Kedves artygyűlölő, tüzérköpködő, szigorúan hardcore tankverekedés-mániákus Olvasóm!
Nem várom el, hogy ezek elolvasása után szeresd a tüzéreket. Ez ízlés dolga, épp úgy, mint a zene. Ha kipróbáltad és nem jött be, ha nem tetszik, hogy úgy szakad a fejedre az égi áldás, hogy el sem süthetted a magad lövegét, megértem a nemtetszésed. DE! Ha a fentiek alapján is csak az a véleményed, hogy az artyk azért büdös görények, mert csak ülnek és klikkelnek, hogy nincsenek az első sorokban, a csata legvéresebb sűrűjében; akkor nyilván nem várom el (nem is várhatom), hogy értsd a taktika finomabb árnyalatait. (Mert a tüzér dolga egyrészt ennél összetettebb, és mellesleg amíg nem vagy te is valódi harckocsizó, addig te is csak ülsz és klikkelgetsz, tehát ez az érved szart sem ér.) Azt viszont emberileg elvárhatom, hogy a világban kialakult rasszizmusodat ne a tüzéreken éld ki, sőt, lehetőleg kerüld magát a gyűlölködést! Ha rajtad múlna, az emberiség sosem jutott volna el az íjig és a parittyáig sem, mert az íjász/parittyás is csak hátul áll és lövöldöz, még most, a XXI. században is csak kőbaltával, esetleg gladiussal vívnánk a háborúkat. Persze ha nem inged, ne vedd magadra! De ha mégis, akkor viseld méltósággal!
Abba amúgy belegondoltál, hogy a könnyű-/közepes-/nehéztankok is csak távolabbról lőnek? Azokon a csöveken lövedékek távoznak, nem bokszkesztyű lengedezik rajtuk. Ha egy közepes tank lő át a pálya egyik végéről a másikba, és nem csak talál, hanem sebez is, megtapsolják. Mesterlövésznek számít és köztiszteletnek örvend. Ha ugyan ezt a tüzér teszi (akinek ez a dolga!), akkor viszont kapjon be egy batyu f@szt? Leköpdösni való klikker, aki csak „lopja a fraget”? Hogy is van ez?

Az a különösen nevetséges, hogy még a páncélvadászok között is akadnak szép számmal, akik az artykat a fent említett tanktípusokkal együtt köpködik. Pedig a páncélvadász is pontosan ugyan azt csinálja, mint a tüzér, csak nem nagy ívű röppályával lő. Neki szabad (nyilván!), a tüzértől ez viszont eretnekség a játékon belül.
Régebben az is népszerű duma volt a tüzérgyűlölet megmagyarázására, hogy nem elég, hogy hátul van és nem jön az ágyúcső elé megdögleni, pedig ki nem mondva ezt várnák el. (Nézzetek meg egy önjáró löveget! Páncélzata csak az eső ellen van (és mivel többnyire felül nyitott, még az ellen sem), nem gyors, nem fordulékony és jóval nagyobb célfelületet nyújt, mint a többi tanktípus képviselője. Ha egyszer felderítették, egy félvak baka is eltalálja!) Ráadásul volt, hogy egy lövésből kiszedte az ellenséges járművet. Ez volt a fő oka a gyűlöletnek. De álljunk meg itt is egy szóra! Egy átlagos tüzér egy átlagos tanknak, pont a gyenge és tejesdoboz-szerű szögletes felépítménynek és alacsony HP-nak köszönhetően szintén egy lövés, rosszabb esetben kettő! Ez természetes és helyénvaló, de az arty egyébként bazi nagy és erős (legalábbis papíron annak tervezett) ágyúja már nem lehet ilyen effektív, mert… mert tüzér, azért! Ez is fura… még meg is kapta az összes tüzér a sebzésérték csökkentését a többségi WoT-társadalom sírás-rívása miatt. (De legalább annyiban hasznos maradt a fegyvernem, hogy egy jól sikerült repeszgránát találat kábíthatja a legénységet, ami egyébként a facet o face-ben küzdő bajtársaknak jár közvetlen előnnyel, mert könnyebben lő mellé a kábult legénységű ellenfél…)
Mivel az arty (a fent felsoroltakat figyelembe véve) tök mindegy mit csinál, úgysem fog tetszeni a csapattársainak és a WoT-os játékosok tetemes mennyiségű légióinak, ezért nem csoda, ha idővel egyre kevésbé teper a játékostársak önzetlen segítségéért és inkább játékával a saját gesztenyéjét akarja kikapargatni. Ha így is, úgy is gyalázzák, minek erőltesse meg magát? Akkor játszik kényelmesen, a saját tempója és szájíze szerint, legalább önmaga érdemeivel tisztában lévén, jól érezheti magát a saját oldalon is ellenséges közegben. Ez persze nem szerencsés és nem követendő példa, de most leszögezem: ezt nem a tüzérek kezdték. És még ezzel a „legalább magamnak segítek” stílussal is általában a saját csapatának előnyére van, mert akkor is az ellenséget támadja, pedig azt nehezebb megsemmisíteni, mert kell egy felderítő, aki látja a riválist és ez által becélozhatóvá teszi azt az artynak is.
Most viszont azokhoz szólok, akik hozzám hasonlóan szeretik az önjáró lövegeket és nem csak csatában, de azon kívül, nyilvánosan is felmerik vállalni az arty-öntudatosságukat:

Kedves Bajtársak! Két alapszabályt szeretnék csak megosztani veletek, de ezek a szabályok is inkább a kezdőknek szólnak, viszont minden tüzérre érvényesek, nemzetiségtől és tapasztalattól függetlenül:
1. Mivel az arty lőszere baromi drága, nagyon lassú a betöltés és a pontosság is erősen kérdéses tud lenni (főleg városi pályán), ezért lehetőleg csak akkor süssétek el azt a hatalmas ágyút, ha biztosak vagytok abban, hogy a lövés találni fog. Kerüljük a kapáslövést, mert ezzel a fegyverrel nem lehet hátra szaltóból, félvakon, repülő legyet kettélőni hosszában. Két lövés között a betöltési szakaszban pedig úgymond „letolt gatyával” várjuk mi lesz, ami nagyon kiszolgáltatottá teszi a többnyire nagytestű, gyengén páncélozott, motor/lánctalp/lőszerrekesz/üzemanyagtartály érzékeny járművünket. Ne lepjen meg az sem, ha tüzérrel sokkal lassabb a fejlődés, mint bármelyik másik harcjárművel. Kevesebb tapasztalati pont, kevesebb pénz, még győztes csatában is! Ez is egy nerf*** volt a tüzérek gyengítésére, nagyon sikeres volt a többségi társadalom hisztije.
2. Ha azt látjátok, hogy van egy célpont, mely nagyon jó eséllyel eltalálható, ráadásul elég viharvert, tehát a frag**** garantált, DE egy szövetséges tankkal egymás közvetlen közelében járják a keringőt, mert épp forgóharcot vívnak, akkor NE LŐJJETEK oda! Egy tüzér lövedékének becsapódása bizonyos területen belül robbanással jár, ami egyrészt plusz (amúgy minimális) sebzést okoz mindenkinek, aki ott van(!), másrészt az eltalált jármű(vek) legénysége elkábul egy időre. Ha egy ilyen szövetséges vs ellenséges játékos közelharcát látjátok, nem szabad odalőni, mert ugyan akkora eséllyel csapjátok szét a társatok fejét, mint az ellenségét. És csapattársat meglőni minden harcjármű típussal erősen etikátlan dolog. Ha Ti teszitek ezt a tüzérrel, akkor számíthattok arra, hogy az egész csapatotok ellenetek fordul és ronggyá gyaláznak szóban is, és feljelentésben is. Tehát ne csak a csapattárs, de inkább önmagatok védelmében ne pörköljetek oda, amíg ki nem derül, mi a bunyó vége. Ha a csapattárs durran előbb, mehet az égi áldás! Nyilván ti lesztek lecseszve, hogy miért nem segítettetek, de ha odalőtök közéjük, akkor meg azért vetnek meg. De ha a csapattárs kidőlt és egy másodpercre rá elporlad az ellenfél is a lövedéketek által, akkor legalább játéktechnikailag nem vagytok felelősek a csapattársnak okozott sebzésért.

wot_tuzer_odacserdit.jpg

Fentebb említésre került és idézetekkel megalapozottá vált vélekedés a csőnézésű játékostársak között, hogy az egész önjáró löveg-vonalat ki kéne törölni a játékból, mert az lenne csak az igazán utópisztikus csoda-ország! Nos, kedves agyatlan barmok, had hozzam fel példának ebben az esetben azt a South Park részt, melyben Cartman be akarja tiltatni a Family Guy Mohamedes részét: ha sikerül a szájkaratés nyavalygásotoknak érvényt szerezni és kiveszik a tüzéreket a játékból, akkor jön a hiszti, hogy a páncélvadászok is tűnjenek el a feledés homályába, mert csak a bokorban álcázva campelnek ahelyett, hogy becsületesen közelharcot vívnának. A páncélvadászok száműzetésével következne az újabb hiszti: mi az, hogy a könnyű tankok olyan gyorsak és gond nélkül körbe tudnak rohanni egy rendes tankot, miközben szitává lyuggatják, tehát azokat is el kéne távolítani. Végül a döntőben jön a sírás-rívás, hogy a rohadt nehéztankoknak túl erősek az ágyúik, túl vastag a páncélzatuk, ez tarthatatlan. Végül csak azonos sémára nerfelt, azonos értékekkel bíró, talán csak nevükben különböző egyen-közepes tankok maradnak, csak hogy senki se érezze úgy, hogy egy másik osztály ilyen/olyan előnyt élvez velünk szemben. Ez aztán baromira élvezetessé tenné a WoT-ot! Ez a végső cél (a játék elsilányítása), vagy csak szimplán annyira korlátolt idióták vagytok, hogy nem fogjátok fel: a sokféle jármű változatossá teszi a csatát?

A példa nagyon sarkított, ez kétségtelen. Szerencsére a WG (a játék fejlesztői háttere) bölcsebb nálatok és meghagyja a tüzéreket a helyükön, mert mint mindegyik más típusnak, úgy nekik is konkrét és értelmes céljuk van a játékban. Tudom, hogy minden az energiaminimumra törekszik, többek között a ti agyatok is (továbbra is csak az esztelenül fröcsögő anti-arty ökrökre utalok), de higgyétek el, ti is eléggé megunnátok a játékot, ha csak egy járműtípust is eltávolítanának. Mert már ennyivel is csökkenne a változatosság. Ennek megértéséhez észre van szükség. És aki ugyan nem szereti a tüzéreket (szíve joga), de nem csak a szavakat olvassa fel magában egymás után, hanem értelmezi is a szöveg tartalmát, az belátja, hogy nem teljesen elfogult és alaptalan, amit itt lepötyögtem. Érdekességképp megemlíteném, hogy magamat maximálisan, azóta, hogy elkezdtem játszani, mindig is elsősorban tüzérként neveztem meg és teszem most is. Tüzér vagyok! Egy olyan tüzér/artys, akinek legalább 26 harcjárműve van jelenleg a garázsban és ebből KETTŐ tényleges tüzér (egy Hummel és egy G.W.Panther)! Persze ezt a számot a közeljövőben tervezem megduplázni, akkor majd 28 járműből lesz 4 tüzérem. De ettől még magamat tüzérnek vallom, az is maradok mindig.

Röviden összefoglalva: a tüzérek a játék szerves részei, épp úgy szükség van rájuk, mint a többi fegyvernemre (aki mást állít, szűk nézőkörű, mert látni nem lát, csak néz, de azt is rosszul), de egyrészt nagyon specializáltak, ezért komoly pályaismeretet, az ellenséges járművek tulajdonságainak és a velük való hatékony stílus ismeretét kívánnak (különben nem találjuk el a célt). Egy artynak mindig kettő lépéssel előre kell gondolkoznia, amikor céloz és legalább olyan türelmesnek kell lennie, mint Teréz Anyának (nem kapkodhatunk el semmit, mert egyrészt drága a lőszer, másrészt a hosszú töltési idő alatt értékes csapattársakat lőhet ki az ellenség). A játék leg-megvetettebb osztálya az önjáró löveg, pontosan olyan, mint az a kisebbség, amit a többség lenéz, utál, megvet, alsóbbrendűnek tart, mert nem képes és nem is akar belegondolni, mik gyűlöletének tárgyának lehetőségei. Ha valaki artyba ül, számítson rá, hogy senki sem fogja nem hogy szeretni, megtűrni sem. Lesznek, akik direkt kiszúrnak a tüzérrel, akár a saját csapat kárára. Ezt tudomásul kell venni, mert segítségre nem számíthatunk senkitől. És persze ha tudjuk, lőjük vaskos repeszgránátokkal az ellenséget, főleg azokat, akik nem túl mobilisak!

wot_tuzer_talan_su-14.jpg

A játék egyik szovjet tüzére, mely valójában nem került sorozatgyártásra, mert technikai csődnek minősült. De a játékban nagyot harap. :)

Lábjegyzet: egy-két Hunglish fordítás a laikusoknak :)

*Arty - az artillery becézett formája, röviden "tüzér"

**campelés - úgy fordíthatnánk le röviden: "táborozás". Az a játékos campel, aki egy helyben csücsül, általában jól álcázva és várja, hogy az ellenfél elé jöjjön. És akkor Durr Bele!

***nerf - kétféle nerf létezik, a lényeg ugyan az: az adott dolog gyengítése játéktechnikai módszerekkel. A passzív nerf esetén nem igazítják a többi fejlődő járműhöz az adott eszköz tulajdonságait. Az aktív nerf esetén konkrétan gyengébbé teszik valamelyik tulajdonságát (akár többet is).

****frag - a lelőtt/kilőtt/legyőzött ellenfél után behúzható strigula/trófea.

Címkék: vélemény videó gondolat agyfrász

A bejegyzés trackback címe:

https://malkav.blog.hu/api/trackback/id/tr2214145915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása