Malkáv blogja

Nos, ez a blog már a második verzió, mely több évnyi hibernáció után (2008 óta) úgy néz ki, ismét új erőre kap. A szabályok továbbra is egyszerűek: olvasni nem kötelező, véleményt formálni szabad. Thotferi számára külön szabályzat: - köteles udvarias hangnemben hozzászólni - nem kritizálhatja az Olvasókat - nem kritizálhatja az admint sem - nem reklámozhatja a saját szemetesládáját (blog) - nem jeleníthet meg sufnioldalakról linkeket A fenti szabályok megsértése a hozzászólás automatikus moderálását vonja maga után, indoklás nem szükséges.

Friss topikok

Linkblog

HTML

A Föld legszebb városa

2013.06.07. 14:50 | Malkav | 3 komment

Van egy hely hazánkban, ahol összesen ha tízszer jártam életemben. Sajnos. Most következzen néhány száraz adat róla:

Népessége kb. 101720 fő, kb. 170 km2 területet foglal Magyarország nyugati felén, a Közép-Dunántúlon, Fejér megyében. Nevezetesen egy megyeszékhely, konkrétan megyei jogú város. A neve: Székesfehérvár! (JEEEEE!!!)

cimer-szekesfehervar.jpgAnno Carlota kérdezte, hogy miért Székesfehérvár a kedvenc városom. Ebben az erősen szubjektív bejegyzésben erre a kérdésre is választ kap. :) No, csapjunk bele, miért is szeretem Székesfehérvárat?

1. a látvány: 'Fehérvár gyönyörű! Állítom, hogy ez a város az ország ékköve. 972-ben alapították és ez a szép kor meg is látszik rajta. A belvárosa egyszerűen lenyűgöző, még ha roppant kicsi is (bár maga 'Fehérvár sem óriási).

centrum1-szekesfehervar.jpgRoppant hangulatos itt csatangolni, a régi szép épületek között, hatalmas templomokkal téve még feelingesebbé a látványt. A belvárosban rengeteg ember tartózkodik, főleg a turistáknak szimpatikus (érthető okokból). Sok-sok szuvenír-bolt, étterem és egyéb kajálda között azért kivehető egy másik nevezetesség: a kis kocsiját tologató Kati néni* szobra. :)

szekesfehervar-kati-neni-szobra-.jpgDe nincs messze innen a másik különlegessége a városnak: az élő virágokból ültetett hatalmas nagy óra, melyre gondosan ügyelnek, hogy pontos legyen. :D

viragora.jpgA képen ugyan nem látszik, de a teljes dátum ki van ültetve mellé és az is mindig pontos! :D (élvezhetik a napot jelző virágok az állandó áthelyezéseket) De nem hagyható ki még a város történelmi szerepét kihangsúlyozó királysírok még mindig feltárás alatt álló látványossága (kár, hogy pénzes a megtekintése)

Királysírok.jpgÁllítólag még Géza fejedelmet is itt temették el. Itt nyugszik (még) Kálmán, II. Béla, II. Géza, II. László, IV. István, III. Béla, III. László, Károly Róbert, I. (Nagy) Lajos, továbbá 6 királyné, 8 herceg (Imre herceg is) és hercegnő. (A Magyar Katolikus Lexikon írása szerint)

És nem kicsit lennék bucin fejelve, ha kihagynám az órajátékot. :)

Szekesfehervar_órajáték.JPG

De nem csak a belváros a fantasztikus benne! Székesfehérvár külrészei is elnyerték tetszésemet a csendes, tipikusan nyugis kertvárosi hangulatával. Ezen területek közül kedvencem Öreghegy, melynek nevezetessége a Bory vár.

Bory-vár.jpgÖreghegyen (ha jól sejtem, még oda tartozik) a legmagasabb pontján még az égbe tör a nem túl szép, de látványos és nekem nagyon kedves milleniumi emlékmű, mely sok-sok domborművel mutatja be dióhéjban a történelmet.

milleniumi_emlekmu_szekesfehervar.jpg

Ez mind szép és jó, de sok más nevezetesség is van az országban. Talán szemrevalóbbak is. A kérdés viszont továbbra is érvényes: Miért Pont Székesfehérvár az első helyezett?

A magyarázat olyan egyszerű, mint a faék: nőnemű emberegyed. Réges régen volt, 2007 júniusának legvégén, hogy egy helyi lakos lányismerősömmel megbeszélvén lelátogattam ebbe a városba. A leányt nevezzük mondjuk G.-nek. :) Szóval befutottam, nézelődtem már az állomás igen szép aulájában, mint egy rakás szerencsétlenség, amikor egy kis késés után G szó szerint befutott. Ez még délelőtt volt, 9 óra felé. Bemutatta 'Fehérvárat, mesélt róla, főleg a belvárost. Egész pöpecül elbeszélgettünk, aztán18.00 táján én zizzentem vissza a fővárosba. Szóval akkor ismerkedtem meg a világ legszebb településével és ez annyira megtetszett, hogy később önszorgalomból is lelátogattam (G. nélkül, ez már egy másik történet, mely mondanom se kell, nem happy end. És legyen elég ennyi. :D). Utoljára 2010 augusztus 27-én jártam ott és nagyon hiányzik. Szép hely. :)

Ha az életem nem más irányt mutatna, akkor Székesfehérváron élnék. Lehetőleg Öreghegyen a magas fák és dombos kertváros mélyén, ahol nyugi van. :) Rendszeresen látogatnám a millenium emlékművet, forgolódnék a belvárosban, vagy a Kodolányi szakközép előtt lévő tó partján figyelném a vízisiklókat. :)

Fehérvári csónakázótó.jpgAzért hangulatos nagyon az a tó, mert amikor télen eléggé megfagy és jó erős a jégpáncél rajta, akkor fél 'Fehérvár ott jégkorongozik és korcsolyázik rajta. :D

korcsolyavidamparki23.jpg

Azért mint minden más a világon, Székesfehérvár sem tökéletes. Bár elfogult vagyok a várossal szemben, egy-két negatívumot meg kell jegyeznem, mégpedig:

1. az utcatáblák... testvérek, botrányos! Mint a mesében, hol van, hol nincs. Ez főleg a kertvárosi részekben jellemző, de a belváros táján is megesik és roppant zavaró, főleg ha az ember (akárcsak én) egyszerű turista.

2. egyszer úgy ragadtam lent, hogy nem volt elég pénzem a haza-vonatra (NE kérdezzétek hogy csináltam, így is elég kínos. :D). Végül egy kis pesti segítséggel hazajutottam (motorral), de leszűrtem a tanulságot: ott a szokásosnál is gázabb lehet hajléktalannak lenni. Hihetetlenül sznobok a népek, egy árva ötforintost is sajnálnak. Ha valaki minden cucc nélkül 'Fehérváron marad, akár éhen is dögölhetne. Senki sem szánná meg, senki sem adna semmit.

Nos, némi hideg és nagyon sok meleg után zárásképp megismétlem: Láttam már szép városokat, de nekem a mindenkori kedvencem mindig, örökké Székesfehérvár marad. Nagyon bánom, hogy nem élhetek ott, minden hibája ellenére. Sok nevezetessége van még, melyet nem soroltam fel, de ha mindent(!) leírnék és képekkel illusztrálnék, akkor miért nézné meg bárki is személyesen? :) Nem tudom átadni a rajongást és szinte biztos, hogy amit üzenni akartam, csak részben sikerült (ha sikerült egyáltalán). Ha valaki még nem járt ott, akkor egy szép nyári napon kerekedjen fel és turistáskodjon el oda! Megéri és talán a látogató meg is érti, miről írtam most és miért. :D

Az elmaradhatatlan lábjegyzet:

*Kati néni: Állítólag a helyi hiedelem szerint aki Kati néni orrát megfogja, annak szerencséje lesz. (ezért fénylik annyira, nem a náthától). Továbbá minden évben Kati néni szobránál ünneplik a Katalin napot (november 25). De ha hülyeséget írnék, akkor egy fehérvári lakos, világosítson fel! :)

Címkék: vélemény nosztalgia múlt jelen szép és jó

A bejegyzés trackback címe:

https://malkav.blog.hu/api/trackback/id/tr65349732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2013.06.10. 15:58:03

Jó kis város, bejártam már keresztül-kasul, de nekem Szeged jobban bejött :D

Carlota 2013.06.10. 15:58:08

Jajj, nagyon jó kis bejegyzés volt. Lehet egyszer én is csinálok egy ilyet Orosházáról...

Carlota 2013.06.11. 15:42:39

@Xinaf: Ezt a Szeged dolgot igazán értékelem :)
süti beállítások módosítása